CASE: DOPPER | THE TALKING TAP
Hoe wordt ‘refillen’ het nieuwe normaal?
Uitdaging
Dopper wil af van wegwerpplastic. Met hun iconische fles hebben ze al veel mensen weten te overtuigen om gewoon kraanwater te drinken. Maar om écht impact te maken, moet het makkelijker én aantrekkelijker worden om je fles bij te vullen.
Inzicht
Een gewone kraan verandert gedrag niet. Maar als je mensen op een positieve manier beloont, vergroot je de kans dat ze terugkomen en hun bestaande fles refillen. En als bedrijven die impact kunnen meten én delen, wordt het aantrekkelijker om mee te doen en er ook meer tappunten komen. Door data te koppelen aan beleving, maak je van een simpele handeling een betekenisvol moment.
Idee
De Dopper Water Tap.
Een kraan die niet alleen water geeft, maar ook een nieuwe sociale norm wil creëren. En daarom maakten we de Dopper Water Tap: een pratende kraan. Een slimme kraan met een LED-scherm en een ingebouwde datatracker die elke tap telt. Elke keer dat iemand zijn fles vult, verschijnt er een persoonlijke, grappige of motiverende boodschap. Van “Tapje voor de dorst?” tot “Helemaal TAP!” – met meer dan 1000 unieke zinnen, afgestemd op locatie, tijdstip, weer of context.
De kraan viert mijlpalen (“POP A BOTTLE – tap 1000 vandaag!”) en spreekt de taal van haar omgeving: van studentenslang op de campus tot kantoorjargon bij bedrijven. Zo wordt water tappen een ervaring en een gewoonte.
Voor bedrijven is er een impactdashboard dat in realtime laat zien hoeveel plastic flessen en CO₂-uitstoot er bespaard zijn. Zo wordt de Dopper Water Tap een zichtbaar statement van duurzaam ondernemerschap.
Resultaat
Het aantal Dopper Water Taps is tot nu toe (2024) gegroeid naar 96 locaties in Nederland, België en Frankrijk.
Op Schiphol voorkwam één enkele Tap al de verkoop van ruim 111.000 plastic flessen in een jaar tijd. Met de geplande uitrol naar 300+ Albert Heijn-winkels en de toenemende interesse van bedrijven en publieke instellingen, groeit de potentie van de Dopper Water Tap om op grote schaal gedrag te veranderen. Zo draagt de Tap niet alleen bij aan directe impact, maar ook aan het structureel normaliseren van kraanwater drinken, precies waar Dopper op wilde inzetten.
De Dopper Water Tap werd in 2023 bekroond met een iF Design Award en een Red Dot Design Award. Niet alleen vanwege het ontwerp, maar vooral omdat de Tap mensen op een laagdrempelige en speelse manier aanzet om vaker kraanwater te drinken.
Onder de nieuwe positionering Just Refill laat Dopper nu zien hoe eenvoudig het is om je fles bij te vullen en hoe elke tap bijdraagt aan minder plastic afval en meer bewust watergebruik.











Let's catch some
big ideas, shall we?