CASE: DOE JE UPDATES
Hoe zorgen we dat mensen updates doen vóórdat er iets misgaat?
Uitdaging
Driekwart van de Nederlanders kregen afgelopen jaren te maken met cybercrime. Toch blijft een derde van de slimme apparaten in huis onveilig door uitgestelde of ontbrekende updates. Dat betekent dat er in Nederland minimaal 2,5 miljoen apparaten zijn die kwetsbaar zijn voor hackers. Van slimme speakers tot kattenbakken: elk apparaat dat verbonden is met internet kan worden misbruikt voor DDoS-aanvallen, phishing of datadiefstal.
Inzicht
Hoewel de dreiging reëel is, voelen mensen zelden urgentie om hun apparaten te updaten. Veiligheid is abstract, en updates worden vaak uitgesteld tot het apparaat ‘raar’ begint te doen. Daarom werkt angst niet als drijfveer. Positieve motivatie, herkenbare momenten en een beetje humor zijn veel effectiever om gedrag duurzaam te veranderen.
Idee
Hou je slimme apparaten slim, zodat ze geen domme dingen doen. Doe je updates!
Centraal in de campagnes staat Slimpie, een slimme speaker-lamp die op een luchtige manier je herinnert aan updates. Hij duikt op in huizen waren slimme apparaten staan en ergert zich aan dat ze domme dingen doen!
Resultaat
Een campagne die cyberveiligheid menselijk maakt. Geen bangmakerij, maar een ‘slimme' activatie. Slimpie is herkenbaar, grappig en effectief. Door hem te koppelen aan seizoensmomenten en populaire apparaten, zorgen we voor herhaling en gedragsverandering. Zo maken we Nederland een beetje slimmer, update voor update.
Year
2024 + 2025
Client
Ministerie van Economische Zaken
Made at
Havas+Lemz
Role
Creative Director & Art Director
With
Merien Kunst, Michiel Cox,
Kahraman Çinar, Daan Haak e.a.
Production
DPPLR
Colorbleed
Director
Nils Vleugels
LAUNCH NUMBER #2
Een vervolgcampagne waarin Slimpie nog zichtbaarder en actiever wordt ingezet.
DE NATIONALE HUIS IQ TEST
Slimme apparaten. Ze heten niet voor niks zo toch? Test hoe slim jouw apparaten echt zijn in deze Nationale Huis IQ Test. En ontdek hoe je ze slim houdt. Want als je niet oplet, dan mis je bijvoorbeeld belangrijke updates en kunnen je apparaten domme gaan dingen doen.
BRANDED CONTENT : HOE SLIM IS JOUW HUIS?
Ook bestaat de campagne uit drie branded content-afleveringen, gepresenteerd door Tim Senders. Samen met een ethisch hacker bezoekt hij mensen thuis met de vraag: “Hoe slim is jouw huis?” Al snel ontdekken ze dat er kwetsbaarheden zitten in apparaten die niet zijn geüpdatet.
PR
Als sluitstuk een PR-actie waarin we demissionair minister Karremans op stage hebben gezet bij onze ethisch hacker. Tijdens deze snuffelstage ontdekt hij hoe eenvoudig het is om slecht beveiligde apparaten, van routers tot smart-tv’s, te hacken. En is de campagne veelbesproken in verschillende media.



Let's catch some
big ideas, shall we?
© Rein van der Ven is registrated under the name KOMODE - creative studio for change, KVK 56875371