CASE: DENK VOORUIT
Hoe zorgen we ervoor dat Nederland zich nú voorbereidt op een noodsituatie?
Uitdaging
De kans op noodsituaties in Nederland groeit. Het is niet de vraag óf, maar wanneer het gebeurt. Toch heeft slechts 3 op de 10 Nederlanders geen noodpakket in huis. Hoe maken we voorbereiden op een crisis vanzelfsprekend?
Inzicht
Voorbereiden moet geen regel of paniekreactie zijn, maar een houding: een manier van samenleven waarin burgers, bedrijven en overheden elkaar versterken. Kleine acties van iedereen samen maken het verschil. Daarvoor is een gedeelde taal en een herkenbaar merk nodig dat vertrouwen geeft, activeert en verbindt.
Idee
Denk Vooruit: een herkenbaar merk en een gedeelte taal dat vertrouwen geeft en laat zien dat Nederland niet afwacht, maar vooruitdenkt. Met een centrale boodschap: Wat jij vandaag doet, maakt ons morgen sterker. De identiteit - een schild met vinkje - straalt bescherming en paraatheid uit en is we vrij beschikbaar voor iedereen om te gebruiken. Zo maken we voorbereiden breed zichtbaar en normaal.
In de eerste fase van de campagne vergroten we de urgentie met een film waarin we Nederland letterlijk zien uitvallen. Eén voor één verdwijnen de zekerheden: elektriciteit, internet, bereik, water, verkeerslichten. Maar dan vanuit het donker, verschijnt er een lichtpuntje - het teken dat voorbereiding het verschil maakt.
Resultaat
De campagne is net live, maar groeit al snel via tv, radio, online. Vooral gemeenten, bedrijven en verenigingen sluiten goed aan. Een landelijke activatie zal nog volgen en eind november ontvangt elk Nederlands huishouden een boekje met tips voor een noodpakket en noodplan. Zo maken we van voorbereiden een vanzelfsprekende gewoonte en bouwen we aan een weerbaar Nederland.
Year
2025
Client
Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid
Made at
Havas Lemz
Role
Creative Director & Art Director
With
Merien Kunst, Michiel Cox, e.v.a.
Production
Pink Rabbit
Director
Ismael ten Heuvel
Fotografie
Kris Pouw
Illustrator
Menno Wittebrood
COMMERCIAL 60"






COMMERCIAL 27"






BEHIND THE SCENES
IDENTITY & TOOLKIT


Let's catch some
big ideas, shall we?