CASE: ING | DROOMMETER
Hoe geef je een iconische spaarpot een duurzame toekomst?
Uitdaging
De Penniemaat van ING, dé iconische spaarpot, was toe aan vernieuwing. De vorige versie, inmiddels twintig jaar oud, was te duur om te produceren, te groot om te versturen en gemaakt van (veel) plastic. Niet meer van deze tijd, zeker niet voor een bank die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.
Inzicht
In een wereld vol digitale oplossingen is het verleidelijk om kinderen digitaal te leren sparen. Maar juist voor kinderen van 6 tot 10 jaar is tastbaarheid essentieel. Sparen wordt pas echt leuk als je het kunt zien groeien. Door sparen visueel en fysiek te maken, wordt het concreet, motiverend en leerzaam.
Idee
De Droommeter: een meterlange, ultra-analoge spaarmeter die kinderen helpt hun spaardoel visueel te maken. Kinderen stellen een doelbedrag in, maken een eenvoudig spaarplan en sparen met muntgeld én digitaal geld. Met een schuifje houden ze precies bij hoe ver ze al zijn en hoeveel er nog te gaan is. Zo wordt sparen niet alleen begrijpelijk, maar ook leuk en tastbaar.
Resultaat
Ontwikkeld samen met productdesigners Maarten Heijltjes & Simon Akkaya (Waarmakers) zit De Droommeter momenteel in de softlaunch-fase, maar de eerste reacties zijn veelbelovend. Het concept slaat aan bij kinderen én ouders, en sluit naadloos aan bij ING’s ambitie om jong financieel bewustzijn te stimuleren op een duurzame manier. Een nieuwe generatie Penniemaat, klaar voor de toekomst en een droom die uitkomt voor jonge spaarders. Én voor mij, wat was dit bijzonder om te mogen maken!
Year
2021
Client
ING
Made at
DEPT®
Role
Creative Director
With
Lotte van der Leegte,
Waarmakers
& David de Winter




CONCEPT BOARDS







PRODUCTION WITH WAARMAKERS


Let's catch some
big ideas, shall we?