CASE: SIRE | WAARDEER HET REPAREER HET
Hoe stimuleren we Nederland om meer te repareren?
Uitdaging
In Nederland gooien we nog altijd veel waardevolle spullen weg. Van koffers tot koffiemachines: producten met een verhaal belanden te snel bij het grofvuil. Een hardnekkige weggooicultuur zorgt voor onnodige verspilling van grondstoffen, geld én emotionele waarde.
Inzicht
Mensen weten heus wel dat repareren beter is dan weggooien. Maar de boodschap over afvalreductie is inmiddels zo vaak verteld, dat hij niet meer binnenkomt. Wat wél werkt? De emotionele waarde van spullen benadrukken. Want als je je schoenen repareert, repareer je niet alleen je schoenen. Het geeft je trots en repareert je zelfvertrouwen.
Idee
Voor SIRE bedachten we een positief statement tegen de weggooimentaliteit: ‘Waardeer het, Repareer het.’ Een campagne die moderne spullen eer aandoet en repareren uit de vergeethoek haalt. We maakten vier odes aan de meest weggegooide alledaagse voorwerpen: koffers, speelgoed, koffiemachines en kleding. Elk met een eigen verhaal.
Daarnaast creëerden we een online reparatie-assistent die iedereen stap voor stap op weg helpt - ook als je twee linkerhanden hebt, geen tijd of geen zin.
Resultaat
De campagne raakte een snaar en werd bekroond met meerdere reclameprijzen. Maar vooral:
10% gooide minder snel spullen weg, 9% repareerde voor het eerst iets en 14% ging vaker repareren dan voorheen. Op piekdagen hielpen we 6.000 bezoekers online op weg. Een campagne die niet alleen gedrag veranderde, maar ook trots en bewustzijn bracht.
En voor mij als creatief? Een droom die uitkwam: werken aan een SIRE-campagne is een eer en een feest.
Year
2021
Client
SIRE
Made at
DEPT®
Role
Creative Director & Art Director
With
Rob Voortman, Rene Verbong & many more
Production
Pink Rabbit
NewsLab
Pünktlich
Director
Basha de Bruijn
CAMPAGNE VIDEOS
CASEFILM
WEBSITE




🫶 Some famous last words... 💯

Let's catch some
big ideas, shall we?