CASE: BELASTINGDIENST
Hoe positioneren we de Belastingdienst als een meer empathische en dienstbare organisatie?
Uitdaging
De Belastingdienst wordt vaak gezien als een last, niet als een dienst. Terwijl de organisatie juist bestaat om Nederland financieel gezond te houden en dus in dienst staat van ons allemaal. Het imago van afstandelijkheid en complexiteit stond haaks op de vele manieren waarop de Belastingdienst mensen daadwerkelijk helpt.
Inzicht
Veel mensen ervaren de Belastingdienst als streng en onpersoonlijk, terwijl er juist talloze services zijn die hen ondersteunen. Van vooraf ingevulde aangiftes tot persoonlijke hulp via de BelastingTelefoon of fysieke steunpunten. Alleen... die hulp is vaak onbekend of onzichtbaar. Door de nadruk te leggen op die dienstbaarheid, kunnen we het beeld kantelen.
Idee
We ontwikkelden het campagneconcept ‘In dienst van Nederland’ een serie campagnes die laten zien hoe de Belastingdienst mensen helpt bij veranderingen in hun leven. Voor elke situatie is er een passende service: een handige checklist, een loket in de buurt, een telefoongesprek of een online tool.
Met gerichte boodschappen spraken we verschillende doelgroepen aan: jongeren die voor het eerst aangifte doen, ondernemers, mensen die moeite hebben met hun aangifte en Nederlanders die minder digitaal vaardig zijn. De rode draad: je staat er niet alleen voor.
Resultaat
De campagnes gaven de Belastingdienst een menselijker gezicht en maakte zichtbaar wat vaak onzichtbaar blijft: de hulp die er wél is. Door herkenbare situaties te koppelen aan concrete ondersteuning, groeide het vertrouwen in de dienstbaarheid van de Belastingdienst en werd de afstand tussen overheid en burger een stukje kleiner.
Year
2021 - 2023
Client
Belastingdienst
Made at
Roorda
Role
Creative Director & Art Director
With
Wilmar Versprille,
Tom Klaver & Sebastiaan Witteveen
Production
HolyFools
Director
Johan Kramer & Matthias Schut
COMMERCIAL IH 2022 27"



COMMERCIAL JONGEREN 27"



SERVICES ENDCARDS

Let's catch some
big ideas, shall we?