CASE: IKEA | AANDACHT MAAKT ALLES MOOIER / 100% OPGELADEN
Hoe laat je mensen verwonderen over de kwaliteit van IKEA?
Uitdaging
Hoe maak je van IKEA dat al 37 jaar bekend staat om lage prijzen, een merk dat ook wordt gezien als expert in kwaliteit? Niet-klanten associëren IKEA met ‘goedkoop’ en overwegen het merk niet voor een stijlvolle, hoogwaardige bank / bed / keuken etc. De uitdaging: doorbreek dat beeld en breng de verwondering voor IKEA terug.
Inzicht
Mensen kennen het verhaal achter IKEA niet. Ze weten niet dat elk product ontstaat vanuit aandacht voor het dagelijks leven van mensen thuis. Die aandacht - voor kwaliteit, design, duurzaamheid en betaalbaarheid - is wat IKEA uniek maakt. Als we die magie zichtbaar maken, verandert de perceptie.
Idee
Met het concept ‘Aandacht maakt alles mooier’ lieten we zien dat achter elk product een visie schuilt. Tijdens mijn tijd bij Lemz ontwikkelde ik meerdere concepten rond dit big-idea. In commercials vertelden echte IKEA-ontwikkelaars hoe zij met toewijding ontwerpen. Ik maakte die over Lotte. Na dit succes brachten we de magie terug in communicatie. We introduceerden bijvoorbeeld ‘100% Opgeladen’: een campagne die laat zien hoe IKEA helpt om de belangrijkste batterij op te laden: jezelf. Niet door alleen het bed te tonen, maar door de hele slaapkamer als plek van rust en orde centraal te zetten. Want iedereen weet: Tidy Room, Tidy Mind.
Resultaat
De campagnes zorgden voor een recordstijging in top-of-mind awareness en veranderde de kwaliteitsperceptie bij niet-klanten op een manier die IKEA jarenlang niet had gezien. Social media explodeerde met positieve reacties op de persoonlijke verhalen van designers, en het engagement verdubbelde. Ook commercieel was het een gamechanger: IKEA groeide harder dan de markt en overtrof alle verwachtingen.
Year
2015-2017
Client
IKEA
Made at
LEMZ
Role
Creative / Sr. Art Director
With
Sander van de Vlasakker,
Peter de Lange, Pepijn Rooijens,
Merien Kunst, Remco Marinus

LOTTE MAAKT ALLES MOOIER
One of the Aandacht maakt alles mooier portraits. This time of Lotte: Interior designer at IKEA Nederland.
LITTLE SALES TAG ON
WAT EEN KLEINE VERANDERING AL NIET KAN DOEN
Fun stand-alone campaign for IKEA's 75's birthday. Here we showed how a simple change in your interior can cause a big effect.

Let's catch some
big ideas, shall we?