CASE: GREENCHOICE | STOP MET AARDKLOTEN
Hoe geven we Greenchoice een scherpe identiteit in een verzadigde markt van groene beloftes?
Uitdaging
Als pionier in duurzame energie dreigt Greenchoice zijn zichtbaarheid en impact te verliezen door de toegenomen concurrentie.
Inzicht
Greenchoice was een van de eerste groene energieleveranciers in Nederland, met een uitgesproken activistische houding. Maar in een markt waar ‘groen’ de norm is geworden, valt die rebelse oorsprong niet meer vanzelf op. Tegelijkertijd zien we dat veel communicatie over duurzaamheid blijft hangen in abstracte beloftes en eindeloze gesprekken, zonder echte actie.
Idee
We herpositioneerden Greenchoice als de energieleverancier die wél doet. Vanuit de rebelse roots introduceerden we een nieuwe campagne: “Stop met aardkloten". Een confronterende oproep om te stoppen met praten en te beginnen met handelen. In verschillende campagnes riepen we consumenten op om zelf actie te ondernemen voor het klimaat, met Greenchoice als partner in daadkracht.
Resultaat
De campagne zorgde voor een scherpe, herkenbare positionering en kreeg brede aandacht. Greenchoice werd genomineerd voor de Dutch Creativity Awards (ADCN) en de bijbehorende casefilm werd geprezen om zijn impact en originaliteit. De campagne leidde tot een +35% stijging in gebruik van de BOKS-meter, een +17% stijging in naamsbekendheid, en hernieuwde betrokkenheid bij het merk. Greenchoice werd opnieuw gezien als de energieleverancier die het verschil maakt. Niet alleen in woorden, maar vooral in daden.
Year
2018
Client
Greenchoice
Made at
Havas+Lemz
Role
Sr. Creative / Art Director
With
Sander van de Vlasakker, Merien Kunst, Remco Marinus
Production
Ambassadors + Clarify
STOOK MEE IN DE HANDEL IN CO2
Pssst... een ton CO₂ kopen? Een klein aantal bedrijven is verantwoordelijk voor de grootste CO₂-uitstoot. Al die CO₂ zorgt ervoor dat de aarde opwarmt. Om daar een grens aan te stellen, hebben politici ooit zogenaamde ‘emissierechten’ ingevoerd. Maar het probleem? Er zijn véél te veel van die rechten op de markt gebracht. Het systeem werkt dus niet beperkend. Integendeel: er is een lucratieve handel ontstaan in CO₂-rechten. Bizar, toch?
Wij hebben het systeem gehackt en zijn deze foute business binnengestapt. Via een platform kun je zélf een emissierecht kopen en daarmee haal je letterlijk een ton CO₂ van de markt.



NEDERLAND WEK OP!
Toen deze campagne werd gelanceerd, hadden we nog maar anderhalf jaar te gaan tot het 2020 was. Het jaar waarin Nederland zijn klimaatdoelen uit het Parijs-akkoord moest halen. Maar Nederland liep (nog steeds) flink achter op het gebied van verduurzaming. Binnen Europa bungelden we zelfs ergens onderaan de lijst. Tijd om aan de bel te trekken dus! Nederland, WEK OP! Het is hoog tijd om de achterstand in te halen en zelf energie op te wekken. Medewerkers van Greenchoice spelen de hoofdrol in deze campagne om te laten zien dat het voor iedereen makkelijk én betaalbaar is.



Let's catch some
big ideas, shall we?