CASE: DIENST TOESLAGEN | CHECK. PAS AAN. EN DOOR.
Hoe maken we van Toeslagen een organisatie die rust geeft en vertrouwen vergroot?
Uitdaging:
Na de toeslagenaffaire is Toeslagen losgekoppeld van de Belastingdienst en zelfstandig verder gegaan binnen het Ministerie van Financiën. Die ontvlechting was nodig om het vertrouwen van burgers terug te winnen. Maar het wantrouwen is er nog. Toeslagen zijn voorschotten, en veel mensen zijn bang dat ze later moeten terugbetalen.
Daarom is het belangrijk dat mensen zeker weten dat ze niet te veel óf te weinig ontvangen. Dus hoe zorgen we dat toeslagontvangers bij grote veranderingen in hun leven ook hun toeslagen checken en gegevens op tijd aanpassen? Zo voorkomen we (hoge) terugbetalingen en zorgen we dat mensen krijgen waar ze recht op hebben.
Inzicht:
Een nieuwe baan, een verhuizing of een extra dag kinderopvang. Bij zulke veranderingen loopt je to-do lijst (en je hoofd) al snel vol. En het aanpassen van je toeslagen voelt vaak als een aparte taak die dan blijft liggen.
Dus om mensen echt in beweging te krijgen, is er meer nodig dan informatie. Je hebt een merk nodig dat vertrouwen wekt. Daarom positioneren we Toeslagen als een organisatie die helpt om grip te houden en die er is als je hulp nodig hebt.
Idee:
Check. Pas aan. En Door.
Iedere grote verandering vraagt om actie. Je regelt je huurcontract, meldt je verhuizing, past je opvang aan. Maar vergeet niet: Toeslagen checken hoort ook op die lijst. Onder het mantra ‘Check. Pas aan. En door.’ laten we zien hoe gemakkelijk en snel het is om je toeslagen aan te passen. We kozen bewust voor meerdere campagnes, regels en aanvliegroutes, passend bij verschillende momenten en doelgroepen.
Resultaat:
Met deze campagnes bouwen we aan een merk dat mensen helpt, niet afschrikt. Met één simpele boodschap dat activeert en helderheid geeft. Want we weten allemaal hoe het voelt als je hoofd overloopt. Dan wil je geen extra ruis. Een campagne die mensen helpt om grip te houden op hun situatie. En die bijdraagt aan het grotere doel: een organisatie die vertrouwen geeft en mensen in staat stelt om mee te doen in de maatschappij.
Het merk is visueel warm en sociaal, met beeldtaal en fotografie die positieve emoties oproept. Daarom zijn we ook in de identity van het agressieve rood naar het warme geel gegaan. Een kleur die optimisme uitstraalt, en die wil laten zien dat Toeslagen er is om te helpen.
Year
2022-2025
Client
Ministerie van Financien, Dienst Toeslagen
Made at
Havas Lemz & Roorda
Role
Creative Director & Art Director
With
Merien Kunst, Kahraman Çinar, Daan Haak, Michiel Cox,
Remco Marinus, Tom&Anne e.v.a.
Production
Since '88
Pumpkin Spice
Better Call Sol
Director
Tom Sibma
Safi Grauw
Roel Boorsma
✔ CHECK JE TOESLAGEN 27" COMMERCIAL - 2025
Door 'Toeslagen checken’ als een extra vinkje toe te voegen aan herkenbare to-do lijstjes koppelen we het gewenste gedrag aan al bestaand gedrag. Stel je gaat samenwonen; is je huurcontract… CHECK! Alle verhuisdozen... CHECK! Extra sleutel... CHECK! Maar zijn je Toeslagen ook nog... CHECK!?




DAT IS EVEN AANPASSEN 10" ALWAYS-ON - 2025
Een social-first campagne, gefilmd op iPhones. Gericht op een specifieke doelgroep, met humor verteld: een nieuwe situatie is even aanpassen... net als je Toeslagen.
INTRODUCTIE CHECK. PAS AAN. EN DOOR. 27" TVC - 2022
Een van de Introductie ‘Check. Pas aan. En door.’ films. Hiermee normaliseren we het aanpassen van gegevens als iets kleins en logisch. Met een warme, optimistische stijl om te bouwen aan vertrouwen.

Let's catch some
big ideas, shall we?