CASE: IKEA | EMOTICONS
Hoe kan IKEA je communicatie net zo netjes maken als je huis?
Uitdaging
In 2015 maakten we een campagne waarin we IKEA positioneren als een merk dat oplossingen biedt voor kleine, herkenbare irritaties thuis, zoals ruzies over rondslingerende kleding. Wat is een slimme digitale component van deze campagne een kan IKEA hiermee ook digitaal een stap vooruit zetten?
Inzicht
Communicatie over huishoudelijke rommel leidt vaak tot irritatie. Maar als je die boodschap verpakt in iets luchtigs en visueels, verdwijnt de spanning. Emoji’s waren net nieuw en onwijs populair: een universele taal die emoties verzacht en gesprekken leuker maakt.
Idee
Het is onmogelijk om boos te worden als je het zegt met een IKEA-emoticon, toch? Tijdens mijn tijd bij Lemz bedacht ik naast de campagne een innovatieve digitale activatie: IKEA Emoticons. Meer dan 100 unieke emoji’s, geïllustreerd door Sue Doeksen, geïnspireerd op iconische IKEA-producten: van de ‘Lack’-tafel tot de beroemde (vegan) gehaktballetjes.
Resultaat
De IKEA Emoticons-campagne groeide uit tot een wereldwijde PR-sensatie. De app werd trending in de App-Store, de introductievideo (waarbij we een echte Zweed hadden laten overvliegen, wat later een Noor bleek te zijn) haalde 600.000+ views en internationale media en designblogs pikten het massaal op. IKEA positioneerde zich hiermee als een digitale pionier: emoji’s waren net nieuw, en IKEA was een van de eerste merken die deze visuele taal omarmde. Het leverde een golf van social buzz op en versterkte de merkperceptie als speels, innovatief en cultureel relevant.
Een kleine activatie met een grote impact... <FAMNIG HJÄRTA> it!
Year
2015
Client
IKEA
Made at
LEMZ
Role
Creative
With
Sue Doeksen,
Pepijn Rooijens, Pim Gerrits










Let's catch some
big ideas, shall we?